Varmgång.
Innan jag stoppade in nuvarande 650 SS-motor i Dominatorn var det en Norton modell 99. Det vill säga en 600-kubikare med kanske knappt 35 inte så vilda hästar. Tändningen sköttes av en Lucas K2FC-magnet. Eller sköttes och sköttes... Gnistapparaten från The Prince of Darkness, Mörkrets Furste eller Mannen som uppfann mörkret, välj själv, höll på att ge mig gråa hår. Tändpunkten vandrade upp och ner och det gnistrade tidvis mellan pick-uperna och magnethuset. Vi magnetiserade om och vi bytte diverse delar men ingenting tycktes hjälpa. Vid ett tillfälle gick hojen såpass varm att piporna blåfärgades.
Jag är av naturen ganska skeptisk till diverse undermedel som påstås lösa alla problem. Utan att ha alltför stora förhoppningar köpte jag ändå en burk Blue-Job; ett slags pulver som man skall kunna putsa bort missfärgningarna med.
Efter bara en liten stund och utan att gnida alltför hårt eller mycket såg piporna ut så här:
Kan bara konstatera att det fungerade långt över förväntan. Bilderna talar för sig själv. Om min medfödda skepticism beror på att jag är en särdeles misstänksam och skeptisk individ eller ej, låter jag vara osagt. Jag konstaterar bara att det, för en gångs skull, var väldigt trevligt att bli positivt överraskad.
Med medlet polerade jag också enkelt bort brännmärkena på avgasröret där min högerkänga under alla år grävt efter växelspaken. Tillverkaren hävdar också att medlet fungerar förebyggande på nya pipor. Det har jag dock inte testat.
Rekommenderas!
Det var f-n! Bra tips (för dem som störs av blåfärgat i alla fall) och fint dokumenterat.
SvaraRaderaKul att du har blogg. Ska följas.
Lasse Camenius
Tack, Lasse! Ja, ibland (inte ofta) blir man överraskad.
Radera