Translate

lördag 3 maj 2014

Metamorfoser.

Min gamla Dominator har gått igenom ett antal metamorfoser. När jag köpte den 1995 var den nästan i originalskick. Det vill säga, säljaren hade renoverat den med de originaldelar som fanns på den när han i sin tur köpte den, men han var inte fullt så samvetsgrann när det gällde att sätta på nya delar. Mig gjorde detta ingenting då jag redan från dag ett varit svag för café-stuket.

Här är en bild från 1996 då jag haft hojen i ett år. Originaltank, dyna med knöl från sextiotalet, Dunstall Decibel-dämpare, originalmotorn från Bracebridge Street sitter i. (En 99:a vilket med engelsk logik betyder 600 kubik.)

Noterbart är oljefläcken under hojen. De där transkåporna i plåt är födda inkontinenta. Jag noterar också att jag är cirka 20 kilo lättare än idag. Det är många hästkrafter det. Suck, man är väl tvungen att börja springa. Det kvittar ju hur mycket tung plåt man byter ut mot lättare metaller när tjänstevikten ändå inte går ner.


På bilden nedan har vi rört oss ytterligare ett år fram i tiden. Jag har satt på en ny originaldyna. Eller, ja original är den ju strikt talat inte då den är nytillverkad. Den ser däremot ut som en originaldyna. Ja, ni förstår. Jag kör med Tommaselli clip on-styre. Jag har ännu inte hittat några bakåtflyttade fotpinnar så jag brukade lägga fötterna på passagerarpinnarna. Man behöver ju gudskelov inte växla i tid och otid när man har en Nortons vrid mellan rambenen. Något senare beställde jag en fotpinnsats från Unity Equipe.

Hojen till höger är polarens AJS 18 s, en 500 kubiks stånka från 1954.


Idag är det café-stuk utan kompromisser som gäller. Samtidigt som jag beställde de där fotpinnarna köpte jag också en Manx-tank i glasfiber och en Manx-dyna. Tanken lackade jag i samma kulör som hojen redan var lackad i. Det är en Peugeot-färg med det illustra namnet Rouge-Lucifer. (Må tedrickarna förlåta mig att jag vänt mig till grodätarna.)


Den gamla motorn är såld och ersatt med en 650SS. Hjulen är nedekrade till 18 tums Akront/Morad-fälgar. Amalerna är bytta mot en Mikuni. Den enkelnockade frambromsen är uppdaterad till en dubbelnockad. Magneten är ersatt med elektronisk tändning. Den läckande transen med sin kedja är ersatt av en beltdrive.

Nästa år firar vi 20 år tillsammans och hojen går som ett skott.

2 kommentarer:

  1. Hej, ditt nya inlägg föder flera frågor.
    1. Kul att se hur den lack du hade i början så helt förändrar intrycket av tankens form... om man jämför med strikt original.
    2. Den röda nyansen är superfin. Om än fransk, so what! Själv har jag en "candyred" (tror jag den heter) från hd!!! Inget jag är stolt över, annat än mycket nöjd med den sköna nyansen.
    3. Är du nöjd med Unity E:s prylar? Både vad gäller passform och kvalitet? Jag vill köpa just tillbakaflyttat, men har hört en del negativt om deras produkter.
    4. Du verkar nöjd med belten. Har funderat i de banorna, men är inte säker att jag "vågar"...men är så trött på dropp från transkåpan vilket man nog tvingas acceptera med originalkåpa.
    5. Tjänstevikten, den personliga... som jag justerat och är supernöjd med. Är dock mindre nöjd med et du lyckas med hela tiden... att jobba i garaget. Min Atlasrenovering står blickstill. Får nog upp energin när jag läser din blogg, så det löser sig nog framöver.
    6. Varför satte du på Mikuni?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback! (Som det visst heter på svenska.)

      1. Ja, alla behöver ju inte ha silver.
      2. Tres bien!
      3. Tanken var/är fin, dynan var fin, fotpinnarna var fina. Däremot beställde jag ett par bakåtsvepta rör till 99:an där ena röret såg ut att ha bockats till av en engelsk, full parkinsonpatient. Det pekade ett par decimeter rakt ut som en stingpinne innan det svepte bakåt. Jag skickade tillbaka skiten. Minns inte om jag fick några pengar tillbaka.
      4. Mycket nöjd! Kopplingen är fjäderlätt och greppar grymt! Tänk bara på att ryckutjämnaren i kopplingscentrumet försvinner. Man bör nog ha ett Commandobakhjul med ryckutjamnare för att skona lådan. Det har jag inte fixat än...
      5. Äh, det där går upp och ner. Det är först de senaste åren jag känt mig inspirerad. Före det gick det flera år innan jag petade på Nortonerna (?). Under tiden rullade Trajjan.
      6. Ett svagt ögonblick bara. Jag tröttnade på att försöka synka mina glappa Amaler. Visst går ju att fixa dem men, men...

      Radera