Translate

måndag 28 april 2014

Kör så det ryker!

Jag skaffade min Commando 2003 eftersom jag då tänkte ge min gamla Dominator en större ansiktslyftning. Nu skulle detta projekt av olika anledningar komma att dra ut på tiden. Närmare bestämt nästan tio år!

Commandon, ursprungligen en Roadster från 1971, hade redan från början många förnuftiga modifieringar sedan den tidigare ägaren: Koni dämpare, belt, Boyer, senaste versionen av Isolastics, Brembo frambroms med grymt bett, bara för att nämna några. Jag behövde själv bara ägna mig åt lite trevligt förädlingsarbete för att få till den användbara och potenta "Commanx" jag ville ha.


Vi har gått igenom en del, hojen och jag. 2004 dubblerade hojen både som luftburen projektil och som jordfräs efter att plötsligt ha lämnat vägbanan och gett sig ut i grönskan i över 100 km/t på en av Skånes åsar. Enligt åsyna vittnen utförde jag en snygg trippel Mollbergare när jag flög genom luften innan jag slog i marken och plöjde genom ett dike med ansiktet först. Jag klarade mig med en bruten arm och en krossad axel när hojen kom flygande och letade efter husse. När det är på väg att bli snö börjar axeln värka, trots att det gått tio år sedan missödet, och metallbultarna där inne gör sig påminda med en molande värk som följd.

Hojen har sedan konvalescensen rullat flitigt och tämligen pålitligt. De senaste åren har den dock blivit stående i garaget då annat tagit upp tiden. Efter återuppstarten har den tyvärr börjat ryka nästan som en sur gammal tvåtaktare. Jag misstänker slitna ventilstyrningar. Styrningarna på Commandon är egentligen för korta för att förhindra att vakuumet i insuget inte tar luft från ventilfjäderkammaren. När så sker kommer det ofelbart med olja i luften. Norton "löste" detta genom att montera gummihattar på ventilerna. Dessa åldras dock och blir stela i den tuffa miljön och fyller snart inte längre någon funktion.

I Nortonklubben finns en gentleman som fixar till ventilstyrningar som är längre än Norton-orginalen. Denna operation åtgärdar problemet genom sin längre lagringsyta och ger som bonus också en längre livslängd än orginalstyrningarna.

Jag tänkte sprida oljeröken över Kullabygden denna sommar också men till hösten åker toppen troligtvis av för renovering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar