Uppe i varv.
Jag har skaffat en varvräknardrivning till Dominatorn. Hojen har inte haft en varvräknare med funktion på hela tiden jag ägt den. Jag köpte hojen 1995 så det är lite stort. Och visst är det fascinerande att man kan beställa grejor till 50, 60 år gamla hojar och ha dem hemma i garaget dagen därpå.
Hastighetsmätare är onödigt så den beslöt jag mig för att lägga på hyllan. En varvräknare är kanske inte helt livsnödvändigt heller då man ju knappast kör runt och tokvarvar med en gammal stötstångsmotor men det ser ju raceigt ut.
Registerkåpan på hojen har ett utförande där varvräknarknät skall monteras vertikalt. Tyvärr hamnar då drivkabeln i konflikt med det bakåtsvepta Thruxton-röret.
Den tråkiga blåneringen är ett minne från när jag hade en strulig Lucas K2F-magnet på hojen. Nu sitter det ett elektroniskt tändsystem på moppen.
Registerkåporna lämnade fabriken på Bracebridge Street i Birmingham i ett antal olika utföranden. Som tur är samlar man ju på sig en del prylar och i samlingarna finns faktiskt en registerkåpa med ett diagonalt fäste som kommer att passa som en smäck.
Någon notorisk putsare kommer man aldrig att bli men det är häpnadsväckande vad tio minuter med en polertrissa på borrmaskinen kan åstadkomma.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar