Translate

onsdag 29 november 2017

Uppstart, provkörning, service


Så har då Commandon startats och rullat några kilometer. Man får passa på när en blek novembersol visar sig mellan regnskurarna som envist drar in från sydväst.

Efter påfyllning av olja och bränsle startade underverket från Midlands efter ett par kickar. Tomgången var lite låg men det var ju lätt åtgärdat. Mindre väntat och mindre önskat var att han svettades en del mellan topp och cylinder. Jag brukar dra toppen lite på känsla men den här gången drogs den tydligen en orkeslös dag. Efter provturen drog jag toppen ytterligare lite och det blev genast mycket bättre.

Efter en liten förgasarjustering ekade gårdsplanen av välbekant Commando-muller igen. Ingen rök syns längre från avgaspiporna och hojen sjönk ner så där härligt i Koni-dämparna när jag drog på lite.


Frambromsen saknade bett så här kostade jag på mig nya belägg. Förra ägaren monterade ju ett Brembo fyrkolvsok på hojen. Visst, det ser kanske aningen anakronistiskt ut på en gammal Commando men bettet är grymt!

Det blev nya gummibussningar i toppfästet och det har uppenbarat sig en irriterande oljeläcka någonstans i regionen under oljetanken. Inte så många droppar men icke desto mindre ett irritationsmoment. Nu önskar man att man hade en mc-lyft så att man slapp åla omkring på golvet som en... tja, som en ål.

Jag funderar på att försöka få till någon form av LED-belysning av instrumenten och bromsvätskan behöver bytas. Oljedroppet skall elimineras och... ja, det finns en del trevligt pyssel att sysselsätta sig med under den skånska regnperioden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar