Translate

torsdag 9 november 2017

Hjulekring


Sådär, då tog man äntligen tag i ekringen av Commandons bakhjul som man gått och gruvat sig lite för ett tag. För säkerhets skull tog jag ett antal foton på originalhjulet innan jag började skruva loss de gamla ekrarna. Helt i onödan skulle det visa sig. De nya ekrarna trillade nästan automagiskt på plats mellan trumman och Akrontfälgen. Ingen större affär, således.


Nu är hjulet uppriggat i garagets högteknologiska balanseringsfixtur. Fälgen visade sig vara nästan helt jämn i höjdled. I sidled slår den cirka 4 mm på värsta stället. Vi får se om jag lyckas få rätsida på det. Jag gör ett försök. Allt enligt devisen "det är aldrig försent att ge upp". I värsta fall får man svälja förtreten och ta hjulet till en yrkesman eller eventuellt köpa en ny fälgbana. Men först en kopp Zoégas...



2 kommentarer:

  1. Balanseringsfixturen ser bra ut, kanske lite väl snabbvuxet virke. Lokalt producerat kan man tänka sig.

    Kollade du om fälgarna var plana innan du började ekra? Ska ekra två hjul snart själv men jag lämnar troligtvis bort slutklämmen. Gamla begagnade fälgar i mitt fall.

    Följer med spänning utvecklingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, snabbvuxet skitvirke från Södra Skogsägarna. Redan uppsågat och inkastat i kaminen.

      Jag kryss-kollade bara diametern på fälgen helt snabbt med "tumma-träet" innan ekringen. Och så kollade jag om den var någorlunda plan mot arbetsbänken. Väl uppekrad och uppsatt i den högteknologiska balanseringsfixturen kunde jag snabbt konstatera ovan nämnda skevhet. Det var sedan ganska enkelt att spänna ekrarna så att skevheterna försvann nästan helt.

      Nu skall jag till däckverkstaden för att få en ny slang och få krängt på ett däck.

      Radera