Translate

fredag 1 september 2017

Commando-räd

Nu har Commandon stått länge nog i all sin ömkliga nakenhet. Dags att försöka återge den något av sin forna anständighet och vitalitet.


En del beklagar sig ibland och ger uttryck för att det skulle vara trångt och besvärligt att montera Commando-toppen med motorn kvar i ramen. Med hjälp av ett gummiband som håller upp stötstängerna tycker jag att det går ganska lätt.


Jag monterade en 0,75 millimeters kompositpackning. Det här med vilken sorts topp-packning man skall använda tycks vara omgärdat av nästan samma religiösa trosvisshet som vilken motorolja man skall använda. Alla tycks ha skådat ljuset och missionerar gärna sin bestämda uppfattning. Själv är jag agnostiker och vill inte vara advokat för varken det ena eller det andra. Mina egna erfarenheter inskränker sig till att jag har blåst en topp-packning (En kopparpackning på Dominatorn för 22 år sedan.) och att kompositpackningar har fungerat på Commandon utan oljeläckage.

Jag slog på stort och köpte två nya hylsmuttrar till monteringen också. Kostbara som vore de tillverkade av guld eller titan.



Toppen på plats igen! Det är alltid skönt när man passerar nedrivningsfasen och börjar återuppbyggnaden. Vare sig det gäller husbygge eller hojrenovering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar