Translate

måndag 16 juni 2014

Inåt land.

Idag drog jag inåt land. Omkring fem mil öster om Helsingborg ligger Söderåsen med sina underbart kurviga och backiga vägar. Där ligger också Ring Knutstorp. Jag fick en ingivelse och svängde in mot banan.


Denna måndagsförmiddag pågick det någon form av bankörning med gatreggade hojar. Mest moderna sporthojar.


Även om jag inte är så intresserad av den sortens maskiner var det ändå trevligt att stå och kolla en en stund. Och Duccarna låter gott, tycker jag.

Inspirerad kickade jag igång den röda Dominan och drog upp på Söderåsen. På de små kurviga vägarna kommer hon verkligen till sin rätt! Det är verkligen skitkul att lägga ner ordentligt, dra på och låta vridet dra en ut ur kurvorna. Hon går bra men inte perfekt. Jag har nästan fått till tändningen spot on; det handlar om att vrida statorplattan någon mm fram eller tillbaka bara. Däremot tvekar förgasaren en kort sekund innan den svarar när man drar på fullt på fyran från måttlig fart så där har jag lite att jobba med.

Det blev ungefär 15 mil innan jag var hemma igen. (Jag har ju bara varvräknare på hojen så det är en grov uppskattning.) Själva motorn är fri från inkontinens men jag har ett par andra irriterande oljeläckor. Växellådan skickar ut lite olja genom tryckstångstunneln. Ingen större sak och går väl att åtgärda genom att fräsa ett spår i stången och trä på en o-ring.

Det andra läckaget är riktigt fånigt och onödigt.


Det läcker alltså från oljepåfyllningslocket, särskilt vid lite inspirerad körning. Jag har testat några olika packningar utan synbar förbättring men får kanske skaffa ett nytt lock och se om det gör skillnad. Det är så himla tröttsamt när det kommer fram en Svenne eller en köpehojsåkare när man parkerat och denne för tusende gången klämmer fram sitt käcka "Hö, hö, man ser att det är en engelsk hoj!" Det handlar väl inte om vilket land hojen är tillverkad i. Det handlar om att det är grejor som är 50, 60 år gamla, har haft 10, 12 ägare varav kanske flera var tonåringar som satte skiftnyckeln i motorn så att metallspånen sprutade. En amerikansk gammal H-D läcker också olja. En italiensk gammal Ducati läcker olja. En svensk gammal Husqvarna läcker den också. En japansk Rikuo läcker olja. En ny Triumph läcker inte och den är väl engelsk? Den läcker möjligen om man kör med full fart rakt in i en Volvo V70. Då kan det komma en droppe.

Den uppmärksamme läsaren ser också att jag plockat bort ändkonorna på dämparna. Jag tycker att hojen går bättre utan dem. Men jag vet inte. Det kan ju var ren inbillning som en effekt av att hojen låter dovare. (Och mer!) Ljudet gör mycket för upplevelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar