Translate

måndag 2 juni 2014

Friskt kopplat, hälften brunnet.

Den flygande reportern Mats Olofsson tittade förbi en vinterdag för något år sedan. Det resulterade i ett par rader i Classic Motor. "Gåsapågen", ja, ja...



Den gode Mats har väl inte fått allt hundra rätt i artikeln men som han skriver; initialt hade jag inte tänkt att dra elen själv på Dommien. Efter att ha kollat runt på nätet och startat en tråd på Nortonforumet började jag dock ana att det kanske inte var så himla komplicerat trots allt. Mina erfarenheter av el begränsar sig annars till de trådar man drog på sin gamla modelljärnväg när det begav sig. Ja, och en och annan kulo har man kanske spikat upp också, men that's it! 

Jag valde elektronisk tändning för enkelhetens skull. Jag tycker brytarna sitter bökigt till på 650/Atlas. Såhär blev elschemat sedan jag ritat upp det i mitt avancerade ritprogram.



Som synes minimalt med komponenter och trådar. Allt fungerade direkt efter uppstart och har fortsatt så, till ohöljd glädje för undertecknad eldyslektiker.

Den där episoden på Danmarksfärjan som Mats refererar till i artikeln, minns jag fortfarande. Det hela avlöpte när vi skulle till engelskträffen hos Mosten i Allingåbro utanför Grenå, jag tror det var 1997. Nere på bildäck var det ganska skumt och med solglasögon på sig var sikten inte den allra bästa. Jag flödade Amalen som vanligt tills soppan rann ur flottörhuset. När jag ställde mig på kicken och svingade högerbenet gnistrade det rejält mellan magnethuset och pick-upen. Det tog så klart inte mer än bråkdelen av en sekund innan bensinen fattade eld. Min kompis pekade och gestikulerade och i ögonvrån såg jag hur ett halvdussin danska matroser kom rusande med brandsläckare skrikandes: "HVAD FANDEN SKER DER!?!!!" Det är danskt tungomål och betyder "Ursäkta min herre, kan vi assistera på något vis?" Ungefär.

Som tur var fann jag mig fort, hade handskarna på mig och kunde slå ner den lilla brasan innan jag med skrikande däck drog av färjan. I backspegeln syntes en matros som slog ut med armarna, en annan skakade på huvudet och en tredje hytte med näven. Kompisen låg dubbelvikt över styret på sin AJS när han körde iland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar