Translate

torsdag 19 juni 2014

En lakonisk kväll i Viken.

"Är det din Inter?"

"Nja, det är en Dominator."

"Nej, det är en Inter!" Mannen stod på sig.

"Dominator. 60:a med 650-motor." sa jag.

"Nej, nej! Jag vet hur en Inter ser ut!"

"Jaha, jag vet hur en Dominator ser ut."

"Det är en Inter!" vidhöll mannen påstridigt.

"Ja, det är faktiskt en Inter." föll mannens kompis in.

"Okej." sa jag lakoniskt.

Tystnad. Mannen harklade sig och sade efter ett tag:

"Jag tänkte att du måste var engelskåkare. Jag menar med den munderingen." Han nickade menande mot min engelska oljerock.

"Jo, så är det nog." sa jag artigt.  "Jaha, jag skall gå vidare och kolla lite på hojarna. Hej, hej!"

"Hej, hej!

Jag slog en lov på hamnkajen och vad stod det där om inte en Norton Inter i strålande skick. En 58:a.



På den månatliga hamnträffen i Viken kan man överraskande nog se en del exotica inklämt mellan veteranbilar och plastmotorcyklar. En Vincent förra månaden och nu en Inter. Om en månad vill jag se en Brough.

Jag tog några bilder och knallade vidare. På kajen stod bland annat en Cheva '49 pickis med en "Hardly"-Davidson på flaket.


När jag kom tillbaka till min hoj efter en knapp kvart stod mannen och hans kompis där.

"Är det din Norton?" sa mannen.

"Jepp!" sa jag.

"Dominator, va?"

"Ja." sa jag. "Det är ingen Inter."

"Ha, ha!" skrattade han.

Jag drog på mig potthjälmen, solglasögonen och handskarna. Kickade igång Dominan som startade på första. Tio minuter senare var jag hemma där frugan väntade med kaffet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar