Translate

onsdag 7 maj 2014

Street View.

Idag regnar det. Om man nu inte känner för att vara ute och skita ner sig på hojen eller vara i garaget och skita ner sig kan man ju alltid ägna dagen åt lite slösurfande. Google Street view till exempel, låter en ju färdas över hela världen utan att man blir vare sig blöt eller oljig.

Vi börjar väl på den mest legendariska av legendariska adresser; Bracebridge Street i Birmingham. Här låg Nortonfabriken fram till 1962 då den stängdes. (Fast Norton startade verksamheten på Bradford Street i samma stad.) Härifrån lastades min Dominator ut en dag 1960 med lite blybemängd bensin och Castrol-olja i tankarna och komprimerad Black Country-luft i ringarna. Ihopsatt och provkörd av tvättäkta Brummies.


Idag finns huvudbyggnaden på Bracebridge Street faktiskt kvar även om det känns något beklämmande att se byggnaden. Så här ser det ut på platsen.




1962 var det som sagt slut med Bracebridge Street-eran. Norton köptes av AMC redan 1953 och 1962 gick flyttlasset till AMC´s fabrik i Plumstead i sydöstra London. Här tillverkades de båda systermärkena AJS och Matchless och här tillverkades även min 650SS-motor som över fyrtio år senare i ett korsvirkeshus i Skåne skulle komma att förenas med Featherbedramen från Birmingham.

Området är idag tydligen helt sanerat och inga spår finns kvar av AMC-fabriken om jag uppfattat saken rätt. Området ser ganska trist ut och skärmdumpen nedan från Plumstead motsäger knappast den uppfattningen.


1966 var det AMC´s tur att hamna på obestånd. Man ombildades som Norton-Villiers och blev en del av Manganese-Bronze Holdings Ltd. 1968 kom så den första Norton Commandon ut på marknaden. Commando-ramen tillverkades i Manchester, motorn gjordes i Wolverhampton och hela härligheten monterades, till en början, ihop i Plumstead. 1969 flyttades hela monteringen så upp till Wolverhampton. Om jag inte fått allt om bakfoten var det i dessa lokaler på Marston Road det skedde.


Som mest monterade man 80 hojar i veckan. Så här såg det ut inne i fabriken:


En (antagligen regnig) dag 1971 lastade man även ut min 750 Commando Roadster från tegelbyggnaden på Marston Road. Byggnaden finns fortfarande kvar och ser ut så här.




Uppenbarligen säljer man nu golv och mattor i lokalerna. Suck.

Norton var bara ett av många offer för den strukturomvandling som skedde i Storbritannien under 1960, 70- och 80-talen. Vårdar och utvecklar man inte sitt varumärke finns man, i bästa fall, bara kvar som ett kollektivt minne. I värsta fall säljs varumärket och återanvänds till något banalt ändamål utan koppling till ursprunget. Gamla loggor har uppenbarligen ett inte ringa marknadsvärde även sedan fräsarna och svarvarna smälts ner och tegelväggarna raserats. Fast skall man se det i ett längre historiskt perspektiv är ju strukturomvandling egentligen bara ett påhittat begrepp för något som pågått sedan urminnes tider.

På våra kära engelska maskiner sköttes (nåja) ljus och tändning av Joseph Lucas. Lucas byggde på 1930-talet dessa imposanta byggnader för sin tillverkning på Great King Street i Birmingham.


De revs så sent som på 1990-talet. Det gör alltid ont i mig att se rivningar av byggnader med inbyggda hantverkskvaliteter som vi inte överhuvudtaget inte kan lösa idag. Ofta ersätts de rivna husen inte av någonting alls eller så uppför man billiga kåkar med kalkylerat kort livslängd.

Jag har inte lokalkännedom och har inte brytt mig om att lägga någon energi på att hitta den exakta positionen för Lucas fabriker men såhär ser det i alla fall ut på Great King Street i Birmingham idag. Tja, vad säger man?


Birmingham Small Arms, BSA, var ett tag världens största motorcykeltillverkare. I fabriken i Small Heath tillverkades också den vackra och välljudande vibrator, kallad BSA 650 Lightning, som jag ägde ett tag.






Idag återstår endast en liten del av fabriken på Armoury Road.








Det förefaller som om man fortfarande tillverkar BSA-gevär, eller i varje fall delar till dem, i en del av byggnaden. BSA började ju som en sammanslutning av vapentillverkare i Birmingham redan 1861.

Här kan du se en intressant film om BSA´s och den brittiska motorcykelindustrins försvinnande. Bland annat visas bilder inifrån Nortonfabriken på Bracebridge Street när de sista hojarna byggs innan flytten från Midlands ner till London och AMC.

2 kommentarer:

  1. Tack för detta inlägg. Underbart att du orkat lägga energi på att plocka fram bilderna! Bracebridge har jag besökt, till och med blivit inbjuden att se innanför dörrarna, för några år sedan. men övrigt har jag inte sett.
    Mycket kul inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Ja, jag minns ditt besök på Bracebridge Street. Det var visst något med en tegelsten också, om jag inte missminner mig.

      Industrihistoria är intressant i allmänhet. Handlar det om engelska hojar är det intressant i synnerhet, tycker jag. Kul att fler gillar detta nördiga ämnesområde!

      Har funderat på en hoj-industriell odyssé i England men jag är rädd att det egentligen blir mer desillusionerande än roligt.

      Radera