Translate

tisdag 2 juli 2019

Fjädrar också!

Igår var jag ute och cruisade  i lugn och ro på Commandon och skulle till att växla ner när jag märkte att det inte gick att byta växel. Kopplingen? Nej, den frikopplade som den skulle. Något med lådan, alltså. "Ajdå!" tänkte jag.

Med lite slir på kopplingen och Commandons rejäla vrid gick det ändå ganska hyfsat att ta sig hem enbart med tillgång till fyrans växel.

Väl hemma kollade jag runt lite på Access Norton-forumet och kom fram till att det borde vara växelväljarfjädern som gett upp. Eller "Gearchange Rachet Spring" med artikelnummer 04.0038 på Nortonspråk.


Bort med fotpinne, kick, växelpedal och lådgavel. Visst, där låg halva fjädern och gottade sig i oljan medan andra halvan satt kvar på sin plats. Alltid skönt när arbetshypoteserna visar sig vara korrekta!



Idag ringde jag ner till Acke för att kolla om han hade en dylik fjäder på lager och det hade han naturligtvis. Jag rullade ut Bonnevillen och begav mig de tolv milen ner till Sjöbo. Tyvärr hade den 30-gradiga värmen nu förbytts till halv storm, 15 grader och lokala regnskurar. Det blev en timmeslång, lite kylslagen brottningsmatch i de kraftiga vindbyarna för att hämta den där fjädern.


Jag kan konstatera att Bonnien spruttar på rätt bra nu med borttagen luftburk, öppna dämpare och större munstycken. Det blev trots allt en fin dagsutflykt och när jag närmade mig Kullabygden uppenbarade sig solen igen. Det blåste dock rejält hemma på halvön.

Efter en kopp kaffe och en stunds pyssel i garaget satt fjädern och övriga delar innanför kåpan monterade igen. En provtur gav vid handen att alla växlar, inklusive neutralen, gick i lätt och fint. Snick, snick, snick bara! En redan fin låda blev nu ännu skönare. Nu räknar jag med att den här fjädern också håller i 50 år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar