Translate

fredag 8 mars 2019

Gubbjäveln!



Jaha, nu är man officiellt en gubbjävel! Det började med att jag efter min minisemester i Småland plockade bort mitt låga styre på Commandon och satte dit ett original-styre. Nu blev körställningen aningen krystad med bakåtflyttade fotpinnar och mina tankar gick till en av lådorna med Norton-artefakter. Jodå, där låg de vackert gjutna Z-plattorna och de kromade fotpinnarna som satt på Commandon när den lämnade de dimmiga öarna 1971. Jag gav ljuddämparplåtarna lite ny färg och aluminiumplattorna fick en omgång med polertrissan.

Efter att ha gått som katten kring het gröt några dagar gav jag slutligen efter för ålderdomen, plockade bort de bakåtflyttade fotpinnarna och monterade original-grejorna.


Commandon blir således på något märkligt sätt mer och mer lik den cykel som en gång lämnade Norton-fabriken. Maskinens medfödda bortstötningsmekanismer har börjat göra sig påminda.

Ett tag hade min Commando och min Dominator mer eller mindre samma café-racerstuk och såg nästan likadana ut. I alla fall för ett otränat öga och det kändes lite märkligt med två nästan identiska hojar i garaget. Nu känns det faktiskt bättre. En smidig Commando för touring, shopping och sightseeing. En Dominator café-racer för bus och en modern Trajja att skjutsa frugan på.

Gubbjäveln är faktiskt gladare än han ser ut! (Fast han drömmer i hemlighet om ett upplagt avgassystem...)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar