Translate

fredag 10 juni 2016

Folkets Park

Det är en alldeles speciell känsla i gamla hederliga folkparker. Det doftar folkhem, kokt korv, fickplunta och lövade dansrotundor med kulörta lyktor. Kommer man riktigt i stämning luktar det kanske också fylleslagsmål och en snabbis med kvällens ragg i ett buskage.

Folkets park i Billesholm, två och en halv mil öster om Helsingborg, har allt det där inetsat i sina panelade väggar. Jag har inte varit där på tjugo år; då som basist i ett rockband. Jag minns att vi övernattade i rotundan och inledde nästföljande dag med kaffe och kokt korv. Senapen var slut.

Nåväl, en gång i månaden har man entusiastfordonsträff i parken. Av någon outgrundlig anledning har det inte blivit av att jag begivit mig dit trots att det är en ganska trevlig tur. Dessutom finns Söderåsen alldeles runt hörnet med fina hojvägar. I torsdag blev det dock av. Det var perfekt hojväder och Dominatorn kickades igång. Först blev det en sväng in till Höganäs för att fylla på några liter 98 oktan. På macken stod en E-type. (Inte techno-vikingen) Och jodå; oljefläcken finns där på asfalten under den långa framändan. Brittiska gener förnekar sig inte.


Framme i Billesholm var det fullt med bilar och hojar. Betydligt fler fordon och människor än jag förväntade mig. Såpass att det faktiskt stod en del bilar uppställda utanför själva parken.


Området kring Billesholm/Bjuv är känt som något av ett raggartillhåll med mycket USA-bilar så jag blev positivt överraskad av att se flera intressanta hojar i parken.


A65:a.



Trident.


B33:a med Steib.


Aaah, en Panther.


Commando Interstate.


ES2:a.


B33:a med avundsvärd patina.




Matchless Comp.


Inter...


...med lite svettningar.


Trajja som väcker habegär.





Okej, en hoj från kolonierna, men det var ett underbart skick på den här indianen.

Efter att ha knallat runt några varv i kvällssolen och tjatat lite med bekanta och obekanta drog jag nöjd hemåt mot Kullabygden i den ljumma kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar