Translate

onsdag 20 juni 2018

Småpyssel

En av förtjänsterna med att ha gamla hojar är att det alltid finns något att pyssla med. Så länge man slipper oplanerade driftsstopp ute på vägarna tycker jag att det är ganska trevligt med underhåll och små förbättringar.


Jag tog fram den gamla aluminium-Manxtanken till Dominatorn och körde en tanktätning lite på vinst och förlust. Jag har ingen större förhoppning om att den skall hålla tätt i tid och evighet men jag låter mig gärna överbevisas om kembehandlingens förträfflighet. Klarar tanken sig utan inkontinens tills jag får råd att skaffa en ny är jag nöjd.


Jag gjorde en ny vindruta till fly-screenen. 500:- spänn för en transparent plastbit kändes som ett rån så jag köpte en bit plast på Feltema som jag kapade till med Dremeln, värmde i ugnen och böjde till rätt form.


Zenern fick en ny, luftigare position.


Banjonippeln till toppsmörjningen hade börjat svettas lite. Parallelltwin-vibrationer och lödningar ingår sällan ett friktionsfritt äktenskap så jag fick plocka fram gaslågan och lödtennet.

Dominatorn går som ett skott, det känns som om den är väl så snabb som Commandon faktiskt, men den är lite surrig så jag tror att jag behöver dreva upp den.

Ett nytt batteri har jag kostat på mig och ljuddämparna har fått nya upphängningar.


Soppan har blivit dyr...


4 kommentarer:

  1. Jag trodde min glasfibertank var räddad med hjälp av Caswells tvåkomponentmixture men nu har det börjat synas ojämnheter i lacken. Norvill har en fastbacktank i alu som rymmer några liter extra som jag dreglande har sneglat på. Tills nu. Var läcker din tank? Har den vibrerat sönder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick ju den där alu-tanken nästan gratis, väl medveten om att den hade ett par små läckor. Tanken (Häpp!) var att laga den seriöst. Det finns en gubbe här i trakten som tydligen är överjävlig på att svetsa aluminium och diverse legeringar. Han svetsar ibland veterandelar, bl a gamla VW-motorblock och har jobbat en del åt Königsegg.

      Tanken läcker lite i svetsfogarna i nederkant. Den har suttit på en Dominator 88:a så jag antar att det är vibbarna som orsakat inkontinensen.

      Jag kunde se hur tätningsvätskan trängde ut i ett par hårfina sprickor. Jag är inte övertygad om dess förmåga att fästa mot aluminiumplåten men det mesta av vätskan lade sig nere vid nämnda svetsfogar, precis där tanken läckte. Nu är den tät men tiden får utvisa om det håller. Jag har klätt in hela botten med en vibrationshämmande gummimatta.

      Min glasfibertank från 90-talet håller tätt än men jag kommer inte att lägga någon energi på den om/när den börjar läcka. Tror, trots allt, att aluminium är vägen att gå.

      Radera
  2. Tanken håller väl ett tag till men det kanske är dags att slå till på en aluminiumtank innan brexit. Kommer tanken för högt upp på din Dominator med de vanliga gummina på ramen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen aning. Jag har lagt gummi på ramrören. Kanske hamnade tanken lite högt men hellre "safe than sorry".

      Man kanske rentav skall vänta med att handla i UK tills öborna lämnat EU? Då slipper man väl VAT? Och pundet kanske sjunker när den brittiska ekonomin går i stå sedan utträdesförhandlingarna brakat ihop, det blir en hård Brexit och deras enda "vän" Trump inte heller bryr sig om de isolerade öborna.

      Radera