Translate

tisdag 10 september 2019

Att inte vara styrd av marknaden

I lördags var det som sagt marknad i Degeberga igen. Som vanligt begynner nämnda arrangemang i arla morgonstund och som vanligt vaknade jag alldeles försent för att det skulle vara mödan värt att köra dit. Särskilt med tanke på att jag i princip aldrig köper något där.

Istället avnjöt vi en fin frukost i lugn och ro i förmiddagssolen här hemma. Frugan tog sedan hunden och stack ut i svampskogen och jag rullade ut Dominatorn för att dra iväg mot okända mål.


Efter att ha kört österut ett tag vek jag norrut, korsade åsen och hamnade i Halland. Jag korsade sedan åsen ytterligare några gånger i både sydlig och nordlig riktning på de kurviga och backiga vägarna.


Med risk för att vara tjatig; Featherbeden är verkligen rolig att slänga runt i kurvorna! Lätt och stabil som ett motoriserat strykjärn på räls. En väl injusterad Commando kan vara väldigt bra på kurvig väg men Featherbeden... Wow! Whoohooo!!!

Vad som är mindre bra på min hoj är frambromsen. Jag monterade framhjulet rätt så raskt (och inte särskilt omsorgsfullt, medges) efter att ha satt ihop gaffeln igen. Trumbromsen är väldigt känslig för justering. Jag skall plocka av hjulet, göra rent med aceton och se om jag kan fila till beläggen något. Nu fick jag hjälpa till med fotbromsen i inbromsningarna. Den använder jag normalt sett nästan aldrig. Jag misstänker att jag behöver svarva trumman för att det skall bli någotsånär bra. Nu skall jag bara hitta någon som utför denna operation. Jag vet att det går att få fason på den dubbelnockade Commando-trumman!

Nåja, det blev i alla fall en suverän 20-mila-tur i perfekt väder. Jag kom på mig själv med att sitta och göra en mental lista över saker jag vill förbättra/förändra under vintern. Jag återkommer om detta.


10 kommentarer:

  1. Trevliga bilder som vanligt. Nästan lite imponerande att du är så konsekvent med att missa marknaden.

    Själv har jag just blivit av med gipset efter debaklet i Sandviken. Handkirurgen ändrade en hel del i min planering av vad som skulle hända när gipset var borta. Men väldigt skönt att bli av med det, det var varmt, svettigt och kliade.

    Bromsen har åtgärdats under tiden av duktigare mekaniker än jag. Torbjörn satte en aluminiumbussning i skölden för att minska glappet, jag mätte hålets diameter till 0,40mm större än axeln. Det kan ha varit mer eftersom hålet dessutom var koniskt. Nya bromsbackar som slipades släta i anläggningen mot nocken samt noggrann inställning av parallellstaget. Räknar med provkörning inom en vecka då vänsterhanden läkt ihop lite till.

    Torbjörn menade att man antagligen skulle behöva tjockare bromsbackar om man skulle svarva ur trumman.

    Jag hoppas du får till din broms.

    SvaraRadera
  2. Den där marknaden... Varför skall alla event börja så j-vla tidigt?

    Jag trodde att skölden ska vara lite oversize så att man ska kunna centrera den mot trumman genom att aktivera bromsen när man spänner fast hjulet? Jag har justerat länkstaget ordentligt nu och det gjorde riktigt stor skillnad. Hmm, slipa anliggningsytan mot nockarna, det skall man kanske prova. Har du kommit underfund med vad som fick din broms att låsa sig? Skall du skaffa hydraulisk koppling nu?

    SvaraRadera
  3. Hålet i bromsskölden är fortfarande lite oversize men väsentligt mindre än tidigare. Jag kan inte specifikt minnas att jag anlade bromsen när jag drog åt hjulmuttern sista gången, men jag är ganska säker på att jag inte glömde det.

    Det tydligen ett känt fenomen att bromsen kan nypa när den torkar efter regn. Troligtvis inte heller bra med för stort glapp i bromsskölden i kombination med feljusterat länkstag så att det ena belägget tar mer än det andra. Jag brukar alltid köra med bromsen i efter tvätt för att den skall bli varm och torka för att den brukar ta sämre när den är blöt. De sista 5 milen mot Gävle körde vi i ett fruktansvärt regnväder och vi stannade bara och skyndade oss in i värmen. Ingen torrkörning av bromsen innan parkering.

    Triumphs dubbelnockade frambroms är väl egentligen bättre eftersom bromsbackarna har en nock i varje ände och hela bromsbackarna tar i trumman. Till skillnad mot Commandons bromsbackar som bara lyfter i ena ändan. Då kanske man behöver tjockare bromsbelägg eftersom anläggningsytan blir mindre ju längre belägget har till trumman. (Har jag fått förklarat för mig)

    På nya bromsbelägg är ytan som skall glida mot nocken ofta ganska porig, Torbjörn filade upp den ytan för att få mindre friktion.

    Det blir intressant att provköra, tror säkert att bromsen är mycket bättre nu. Men jag kommer nog inte att testa under samma förhållanden som när bromsen låste sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tänkte att det kanske kunde vara vätskerelaterat.
      Jag hade förresten en sådan där Triumph/Bsa broms på min gamla A65. Den var helt ok.

      Radera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag har precis köpt en Commando Fastback -69, som jag letar efter en halvkåpa till och då såg jag din Norton hade en. Vart köpte du din kåpa?
    Mvh/
    Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Kåpan är en äkta gammal Dunstall 60-talare köpt av en medlem i Nortonklubben.

      Radera
    2. Tackar för infon! Är nog inte lätt att få tag på en äkta, så jag får leta vidare.

      Radera
    3. Annars är väl produktionsracer-kåpan inte så dum? Finns ju som komplett kit med Commandofästen hos Norvil:
      https://www.norvilmotorcycle.co.uk/063935ATY.htm

      Radera
    4. Tackar för tipset!Har kontakta Sforza Racing och de har också kåpor, men då får man göra fästena själv.

      Radera