Translate

tisdag 6 augusti 2019

Nortonmusik, typ...

Det finns ju en hel del musik som relaterar till hojåkning i allmänhet men hyllningslåtar till just Norton verkar det av någon anledning vara skralt av. Till andra engelska märken kommer jag spontant att tänka på Steve Gibbons Band och deras BSA-låt. Rätt hygglig engelsk pubrock med kul text. Detta måste förresten ha varit förlagan till Eddie Meduzas "Volvo".


Vincent har ju sin "1952 Vincent Black Lightning" av Richard Thompson. Här är en bluegrassversion med Del McCoury Band. En textrad som "Red hair and black leather, my favourite colour scheme" är ju ren lyrik.


Norton, då? Tja, jag vet inte... För en sisådär 20 år sedan såg jag att en figur vid namn Art Sirota släppte en cd med Norton-låtar. Jag misstänkte redan då att nivån skulle vara tämligen låg så av ren självbevarelsedrift lät jag bli att lyssna på skivan. Men så här om dagen tog jag mod till mig och lyssnade på ett par av låtarna. Herrejösses! Det var ännu värre än man kunde befara! Ibland blir ju dålig musik så dålig att den blir bra på ett komiskt sätt. Men detta är inte ens roligt. Värst är kanske "Norton Rap". Jag höjer ett varningen finger. Lyssna inte på detta! Du kommer att ångra dig. Klickar du på videon förlorar du två minuter och 55 sekunder av ditt liv som du kan ägna åt något roligare. Som till exempel en åderlåtning, en tarmsköljning eller att bara sitta tyst och glo rakt ut i luften.


2 kommentarer:

  1. Steve Gibbons hade en spelning på en pup i Umeå i våras och jag orkade naturligtvis inte hasa mig iväg dit. Egentligen synd att man är så slö nuförtiden.


    I morgon bitti bär det iväg till Lenhovda, förmodligen i regnställ som det ser ut. Har fått ressällskap som bor lite norrut. Trevligt men förstör mina chanser till längsta körsträcka.

    No spitting on the bus

    SvaraRadera
  2. Man får väl leta upp sina gamla gummistövlar. Och en framskärm...

    Jag får se om jag kör upp genom de mörka skogarna på fredag eller lördag.

    SvaraRadera