Translate

fredag 24 februari 2017

Norton Commando


Jaha, här står man då och betraktar sin halvt om halvt nedplockade Commando. Tanken om att snabbt och lätt byta ventiltätningar, smacka dit toppen igen och ge sig ut på vårvägarna får skrinläggas. På bilden nedan ses boven i dramat.


Högra insugsstyrningen var helt lös. Inte konstigt att man spridit rökridåer bakom sig.

Trevligt nog behöver jag inte röra cylle, kolvar och ringar.


Oljetanken är utlirkad ur ramen. På botten var det obehagligt geggigt, trots oljefilter. Jag har, skam till sägandes, aldrig rengjort tanken ordentligt under de tretton år jag ägt hojen och vem vet om det gjorts tidigare heller.


Den nedersta fästbulten saknades också på tanken.

4 kommentarer:

  1. Kan tänka mig att vårvägarna inte känns så avlägsna som här uppe, vi har vinterväglag igen. Vinterns projekt fortlöper i maklig takt, bytte knäled i höstas och lyckades tillbringa en del rehabilitering i garaget.

    Ser ut som ventilstyrningen är av brons, då är den väl bytt en gång tidigare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min gamle far (78 år) fick nytt knä häromåret. Nu skuttar han runt som en gasell!

      Brons är det. Sticker nog ner till Acke med toppen. Känner mig inte riktigt hågad att själv börja våldföra mig på gammalt poröst alu.

      Den där riktiga vårkänslan har väl ännu inte riktigt infunnit sig. Under väntetiden tittar jag på Youtube-videor med hojturer på Amalfikusten. En dag så...

      Radera
    2. Än har jag inte uppnått gasellstadiet men det kanske kommer. Däremot har jag kontrollerat att maxböjen på knät räcker till för att sitta på en Norton.

      Måste säga att jag är imponerad av takhöjden och ljusinsläppet i nocken i ditt garage.

      Fick just tillbaka en omfordrad cylinder från Stigs i Axvall, det ryktas att han tänker trappa ner, även Acke är väl inte helt purung.

      Radera
    3. "Däremot har jag kontrollerat att maxböjen på knät räcker till för att sitta på en Norton." Ha, ha! Ja, skönt att det mest primära fungerar! Ytterligare mobilitet blir ren bonus! Själv har jag en ihopbultad axel efter en flygtur och nära-döden-upplevelse på Commandon. Läkarna hade mage att sätta in bultar med mm-gänga...

      Jo, Acke lär väl inte heller hålla på så många år till, tyvärr.

      En del av garaget är öppet till nock. Det finns inget som slår dagsljus! Skönt när det är lågt till tak i övriga delen av byggnaden. Så fort det blir lite varmare skall jag göra nya portar. Skall försöka få lite glasyta i dem också, det blir nog trevligt.

      Radera