Translate

tisdag 12 maj 2015

Morgonrutin.


Förr tog jag alltid hojen till jobbet på morgonen. Möjligen med undantag för de dagar det ösregnade, var snö eller frost. Sedan kom en period där man istället sömndrucken stapplade ut till bilen. Man kom fram varm men dåsig till arbetet. Men det är ju besvärligt att rulla ut hojen. Och dra på sig skinnbyxor, jacka, handskar, halsduk och hjälm. Det tar ju minst fem minuter längre tid än att bara gå ut till bilen.

Nej, min själ! Nu får det vara slut på bekvämligheten! Idag rullade jag ut Dominatorn på morgonen. Det var en sådan där lite smådisig majmorgon. Göken gol, koltrasten sjöng på taket och näktergalen smattrade, smackade och tjittrade borta i ett buskage. Strax fick de sällskap av två hoppande kolvar som pumpade ut sin karakteristiska symfoni ur de öppna ljud-"dämparna". Doften från rapsfälten blandades snart med den varma och oljiga doft som bara en gammal förbränningsmotor förmår frambringa.

Snart kunde jag känna den småsvala men uppfriskande morgonluften mot ansiktet. Väl framme kände jag mig osedvanligt pigg och glad. (Nåja, mitt morgonhumör sätter sin egen standard.) Det kändes som om jag upplevt något istället för att bara ha förverkat ett litet stycke tid och avverkat en sträcka.

En bagatell kanske, men på morgonkvisten kan ju de mest banala händelser påverka hur resten av dagen skall komma att gestalta sig. Det räcker att man tappar tandborsten med tandkräm på golvet eller att kaffefiltret viker sig för att det skall sätta agendan. Så se till att få en bra start på dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar