Translate

söndag 6 juli 2014

Trans.

Hittills har jag kört med helt öppen belt på Dominan. Det brukar dock inte vara så populärt hos fordonskontrollorganen. Besiktningsmännen brukar kunna trassla in både händer, fötter och andra delar av kroppen mellan rem och remhjul. Vad de nu skall in där och göra när man tydligt ser att det är en öppen rem som snurrar runt.

Nåväl, jag tänkte i alla fall slöjda till någon form av kåpa till transmissionen. Jag har aldrig jobbat med glasfiber så det tänkte jag testa. Jag gjorde en plugg i frigolit med mått efter orginalkåpan.


Efter att ha slabbat med glasfibermattorna och plasten ett tag och sedan slipat och spacklat blev det så här.


Inte så illa för att aldrig ha gjort detta tidigare. Nu visade det sig dock att kåpan tyvärr blev alldeles för stor och klumpig. Det var bara att kassera den. Istället började jag snegla på en av mina två orginalplåtkåpor. Jag beslöt mig således för att våldföra mig på den sämsta av dem. Jag tog upp hål för alternatorn och kopplingen. Jag har ju aborterat den onödigt tunga innertransplåten så jag gjorde två fästen till kåpan; ett i ovankant och ett där fotpinnen normalt sitter. Baksidan är alltså helt öppen så att alternatorn omges av frisk luft.


Nu vore det väl själve den om klåfingriga besiktningsmän trasslar in sig i remmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar