Translate

fredag 19 april 2019

Storshopparen

Försommarvärme och en möjlighet att testa Dunstall-kåpan på en lite längre sväng. Marknad i Degeberga betyder cirka 25 mil tur och retur.

I år kom jag faktiskt iväg i hyfsad tid och anlände till Österlen före lunch. Detta trots att pågående konstrunda på sina ställen gjorde vägarna igenkorkade av irrande bilister.


Väl framme vid marknadsplatsen såg jag inte en enda intressant motorcykel på besöksparkeringen; tyvärr nästan bara moderna glidare.

Det var ganska mycket folk på marknaden och jag beslöt mig för att bryta min vana att aldrig köpa något. Jag tömde fickorna och slog till på en gammal nyckelring för ett par tior.



Jag kikade lite på ett Triumph framhjul med koniskt framnav. Säljaren ville ha 1500:- men det  verkade förhandlingsbart. De där frambromsarna är ju lite Manx-liknande men jag lät det ändå bero. Dels för att det skulle bli svårt att få ner det i ryggsäcken och dels för att jag har mina dubier om hur effektiva de där bromsarna är. (Comical hub...)


Det funkar bra med toppkåpan. Det enda kruxet är väl att man tenderar att köra lite för fort. Hade min hastighetsmätare fungerat hade jag vetat exakt hur mycket för fort. Jag tror för övrigt att jag skall testa att gå upp en kugg till. Ett nytt drev ligger på hyllan och väntar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar