Bröderna var alltså huvudimportör för Norton i USA. Dessutom distributörer av Ducati, Moto-Guzzi och Matchless. De var drivande i utvecklingen av större och starkare twinnar från Norton-fabriken i Birmingham. Den anslående 650:n Manxman kom till som ett direkt resultat av de amerikanska kraven på större volym och mer hästkrafter. Modellen gick nästan uteslutande till Staterna men ett tiotal exemplar letade sig faktiskt till Sverige via importören Rådhes.
Bröderna låg ständigt på fabriken om mer kubik och 1962 kom så Norton Atlas. Fem år senare stoppade man, som bekant, in rovan i en helt ny ram och Commandon var född! Utan The Berliner Motor Corporation hade den konservativa, kanske rentav reaktionära Norton-fabriken antagligen bara fortsatt med mindre stånkor och twinnar.
I annonsen ovan från 1959 ser man lokalerna på Plant Road i New Jersey där en stor del av alla tillverkade Norton Commandos bör ha passerat! (55 000 Commandos tillverkades och de flesta gick till USA.) Således något av helig mark för en gammal anglofil och Nortonist.
Idag kan man ju turista hemma i fåtöljen om man inte har tid, råd eller ork att (välj adekvat alternativ) bege sig ut i stora vida världen. En titt i Google Street View ger vid handen att lokalerna faktiskt ligger kvar på adressen. Idag säljs det begagnade bilar på platsen...
Marknadsföringen på 1960- och 70-talen var rätt skön, kan man konstatera. Alla känner till helsidesannonserna med Norton-brudarna och ett tag sponsrade man den galne stuntmannen Evel Knievel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar