Jag tänkte således sätta på ett par avskrapare av Commandotyp. Samtidigt kunde jag ju passa på att byta gaffelolja. Det vet jag inte när det blev gjort senast. Antagligen någon gång under förra årtusendet.
Jag pallade upp hojen och demonterade gaffeln. Jag fick en gång för länge sedan svetsat klämfästet under det vänstra gaffelbenet. Detta efter en liten kollision med en bildörr som öppnades hastigt framför mig. Nu såg jag att det blivit en liten, liten brottanvisning kring svetsen. Själv är jag dålig på att svetsa och aluminium kan jag inte alls svetsa i. Jag anlitar gärna proffs men icke desto mindre gav jag mig på att försöka svetsa fanskapet själv. Med väntat resultat...
Nu känns det ju olustigt med en lagning just på gaffeln. Som om man inte hade nog med orosmoment när man kör antika hojar. Jag beslöt mig för att lägga det där underbenet på hyllan och skaffa ett nytt. Ett nytillverkat kostar över 2000:- men en annons på Nortonklubbens forum gav napp! Det är ju på något sätt mycket roligare att skruva dit en artefakt från mitten av förra århundradet än en helt ny detalj och dessutom fick jag anledning att ge mig ut på en 20-mila tur i det varma vädret.
En regnig eftermiddag senare satt grejorna ihop igen och den nya gaffeloljan gjorde underverk.
På lördag är det förresten marknad i Degeberga igen. (Va, redan?) Då blir det nog en sväng ner till Österlen såvida det inte vräker ner.
Trubbe Mollberg är en gaffel kort:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar