Translate

tisdag 15 september 2015

Andra tankar eller det är tanken som räknas

Hur det nu gick till har mina båda Norton av någon anledning alltmer kommit att likna varandra. Och att ha två alltför snarlika hojar känns något märkligt. (Även om de är väldigt olika på en mängd sätt, särskilt ute på vägen.) Sälja en av dem? Nej, nej, hojar säljer man väl inte?


Min bättre hälft åker gärna med ibland men vi är då hänvisade till Bonnevillen. Åker man till ett veteran-arrangemang vill man ju inte komma på en modern cykel. Här tycker jag mig märka att många träffbesökare har en annan syn på saken. Man ser alltså många träffbesökare komma på moderna hojar, företrädesvis av typen glidare. Oftast är föraren själv av typen "veteran" så det är kanske jag som missuppfattar själva innebörden av begreppet?

Nåväl, tanken är alltså att göra Commandon skjutsvänlig. Således behövdes en ny tank och en längre dyna. Jag beslöt mig en kväll framför datorn att ta en chansning. På e-bay beställde jag en Roadster-tank från Indien. Omdömena om de indiska produkterna är blandade och spänner som regel från skräp till acceptabelt. Jag valde en lackad ståltank komplett med tanklock och kranar för 3000:- spänn med frakt. Röd, såklart. Alla vet ju att rött är den snabbaste färgen.

Efter ett par veckor dök budet upp med paketet.


Vid en första titt såg det bra ut. Kikar man närmare upptäcker man en liten bubbla i lacken och att tanklocket hamnat lite snett.



Jag kan leva med de missarna med tanke på pris och med tanke på att min Commando knappast är i utställningsskick i övrigt heller.

När jag provade tanken på hojen tog muttrarna på toppfästet emot tanktunneln så här behövdes det lite massage. Färgen på tanken skavdes bort väldigt lätt och det ser inte ut som om man kostat på sig någon grundfärg under lacken. I övrigt passade den bra och fästhålen satt där de skall sitta.

Att köpa en lackad tank är ju att köpa grisen i säcken och jag har ingen aning om svetsfogarna är homogena eller om soppan kommer att sippra ut, så nu grunnar jag på om jag skall försegla tanken med någon form av sealer. Åsikterna om tanktätningsmedlen är legio och vissa hävdar att dagens skitbensin angriper själva sealern på samma sätt som den gör med glasfibertankarna. Själv vet jag varken ut eller in.

2 kommentarer:

  1. Friskt vågat att köpa en lackerad tank från Indien. För egen del hyser jag en kolartro på Caswell som tanktätning. Med en ny ståltank är det nog viktigt att få insidan uppruggad.

    Tackar för en trevlig blogg

    Lasse L

    SvaraRadera
  2. Tack, Lasse! Trevligt med respons!

    Jag ser det som så att om tanken tar tio år på sig att desintegrera har jag betalt 300:- om året för att ha den på hojen. Helt ok... Jag valde faktiskt att hälla bränsle direkt i tanken utan liner. Hellre rostflagor som flyter runt, de tar sig ju inte förbi filtren, än en liner som kanske löser upp sig och rinner ner i förgasarna med möjliga katastrofala följder. Tiden får utvisa hur den indiska kvalitetsplåten står sig. I värsta fall åker alu-tanken på igen och så får frugan hitta annan transport, ha, ha!

    SvaraRadera