Translate

lördag 29 augusti 2015


Förmiddagstur med driftsstopp

En ledig dag kan tillbringas på många sätt. Ett av de mer angenäma är att slänga runt en gammal hoj på kurviga vägar. Sagt och gjort; efter en stadig frukost rullade jag ut Dominatorn och tog sikte på Bjärehalvön.


Efter att man passerat Ängelholm har man den vackra halvön framför sig. Kurviga, backiga småvägar i härlig natur och ett hav som är närvarande i alla väderstreck. (Nja, inte i öster då, men vem blickar österut?)

Nedan utsikten söderut mot Skälderviken och Kullahalvön.


Rakt västerut ligger Kattegatt.


Efter någon timmes körning på de kurviga vägarna hörde jag ett metalliskt, klonkande ljud. Jag körde vidare en bit men tänkte att det kanske var bäst att stanna och kolla läget. Dessutom behövde jag en liten bensträckare.

Det var tändspolen som hade rymt från sitt fäste. Eller, om man skall vara petig var det egentligen det punktade fästet som spolen satt i när jag köpte den som delat sig i två beståndsdelar. Ingen bra kvalitet på den svetsen. Spolen hängde turligt nog kvar i alla kablarna. Det metalliska ljudet jag hört uppstod när spolen slog i topplocket.


Med hjälp av en slangklämma och en bit ståltråd kunde jag hänga upp spolen hjälpligt igen. Man kan ju meka i sämre miljö än vid Laholmsbuktens kust.


Snart nog var jag ute och njöt på vägarna igen.

Det rådde perfekt sensommarväder hela turen ända tills jag var en halvmil hemifrån. Då lyckades jag köra rakt in i Skånes enda regnskur denna dag. Den var av den intensiva men korta naturen så jag väntade ut den i skydd av en busskur.


Jag var hemma i Kullabygden igen till lunch efter knappt 15 mil avverkade i sadeln. Efter mat och påföljande kaffe i trädgården vidtog rengöring samt tillverkning av ett nytt fäste till tändspolen. En härlig dag med kvalitetsfylld egentid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar