Man känner det i kroppen; våren närmar sig! Mars har ju egentligen bjudit på sämre hojväder än både januari och februari: regnen har dragit in på löpande band. Den där riktiga vårvärmen har inte infunnit sig men man kan ändå inte hålla sig.
Igår blev det en tiomilarunda på Dominatorn i strålande solsken. Bara sju blygsamma grader så en het kopp Zoégas Skånerost smakade onekligen extra gott vid hemkomst.
Jag hamnade bland annat vid den gamla Caltexmacken i Mörarp, öster om Helsingborg. Före E6:ans tillkomst gick riksvägen mellan Malmö och Göteborg genom Mörarp och förtjänstmöjligheterna var säkert goda när macken byggdes 1936. Idag är macken byggnadsminne och allmänt omhuldad av diverse motorfolk och nostalgiker.
Jag har faktiskt tankat där några gånger när macken var i drift på riktigt. Det bör ha varit precis i skiftet mellan 1980- och 90-tal och bolaget var väl Texaco, om jag minns rätt. Eller möjligen Din-x? Minnet sviker mig på den punkten. Vad jag däremot minns är att när man tankat och skulle gå in och betala kikade bensinstationsföreståndaren ut på pumpen med hjälp av en liten teaterkikare för att se hur mycket man tankat.
Regn betyder innesysslor och dylika utföres med fördel i garaget. Nu går man, som sagt, och väntar på den riktiga värmen. Således drar man sig för att dra igång större projekt på hojarna; man vill ju vara startklar när den väl kommer! Det blir mest småpyssel.
Hojarna har fått nya gummin. Man vill ju köra säkert.
Ny bromsvajer bak blev det också på Commandon. Apropå säker; det kan vara bra att säkra bromspedalen med någon slags bygel eller fjäder. Skulle vajern gå av faller den långa pedalen rakt ner i marken. Brister vajern under färd, (och det gör den ju, den lär inte gå av i garaget) bjuder man i bästa fall på ett skapligt gnistregn. Worst case scenario vill jag inte tänka på.
Jag fortsätter mitt ständigt pågående projekt att befria cyklarna från alla stjärnskruvar. Jag gillar inte Philips-skallar. De har inte på motorcyklar att göra! Punkt. Stjärnskruvar är möjligen bra till att skruva upp diverse skivmaterial med men på motorcyklar har de inte att skaffa! Man drar dem bara för hårt och de ser fula ut. Får mig att tänka på pizzerior där skruvdragaren gått varm och man hysteriskt skruvat upp allt från lampor till lister, hyllor och menyer med kopiösa mängder av stjärnskruvar.
Jag tror att engelska Nortonklubben säljer fjädrar att montera på bromspedalerna. Eller så köpte jag mina av Andover.
SvaraRaderaDet skedde faktiskt en dödsolycka med en äldre mc här uppe just på grund av att bromspedalen lossnade. Har man väl tänkt tanken är det lika bra att montera fjäder för körglädjens skull.
Läskigt! Har satt dit en fjäder. Egentligen skulle jag kunna ta bort fotbromsen eller svetsa fast den då jag praktiskt taget aldrig använder den.
Radera