Translate

måndag 18 februari 2019

Energispartips

Det sägs ju att man skall spara på energin så jag tänkte dra mitt strå till stacken. Vid ett besök på ett gubbdagis spontanköpte jag en LED-positionslampa.


På min Commando har jag ett gammalt halvantikt Boyer tändsystem som sägs vara känsligt för låg batterispänning. Jag har väl aldrig riktigt märkt av att det skulle vara ett reellt problem men man kan ju ändå försöka hushålla med energin.

Steg ett är väl egentligen att skaffa en LED-insats till huvudstrålkastaren och det blir det säkert också vad det lider. Recensionerna på dessa är goda; energiförbrukningen minskar och omgivningen lyses upp på ett hittills sällan skådat vis. I alla fall om man jämför med gamla engelska hojar med flämtande Lucas-lyktor. Dessutom är ju LED:arna inte heller så vibrationskänsliga som glödlampor.

Jag befriade den där positionslyktan från sin reflektor och sågade till det som var kvar. Jag vidgade skruvhålen lite och sedan passade det hela i Commandons Lucas-baklykta. På bilden nedan framgår att det är tre lysdioder.


Resultatet är ett bättre bakljus, minskad energiförbrukning och mindre vibrationskänslighet. Nackdelen är möjligen frånvaron av bromsljus. Den funktionen hade jag dock bortkopplad sedan tidigare så för min del spelar det ingen roll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar