Translate

torsdag 17 januari 2019

Femte årstiden

Nu är det den femte årstiden i Skåneland; inte vinter men inte heller någon riktig vårkänsla. Visserligen sju plusgrader men både hård blåst och regn på tvären så lusten att kasta sig på en hoj och bege sig ut på vägarna är inte akut. Då är det istället trevligt att stå och småpyssla i garaget. Lite musik i högtalarna och en kopp med varm dryck inom räckhåll gör tillvaron angenämare.

Jag plockade av transkåpan på Dominatorn och beslöt mig för att lägga igen hålen jag tagit upp i den. Dessutom lade jag igen oljepåfyllningshålet och dräneringspluggen. De behövs ju inte när man har gummisnodd istället för kedja i primärdrivningen.

Spackling, slipning (traaadigt!) och lack och sedan dit med klabbet igen. Plötsligt var vi en dag närmare den riktiga våren.




2 kommentarer:

  1. Temperaturer ner mot -30 senaste veckorna. Aerotempern förmår inte producera den riktigt gosiga värmen i garaget just nu. Det mesta av fritiden går åt till att mata kakelugnen med ved och fantisera om bättre och mer isolerade garageportar.

    Jag har rem i transen på tre av mina och tycker oljehålet är bra så att man lätt kan kolla att remmen inte är för spänd. Mina remmar tenderar ibland att vilja vara åt det spända hållet. Du har inte det problemet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brrr. Jag blir alltid lika förvånad över att människor härdar ut i slika temperaturer. Här är det midvinter med temp strax över nollan och i skrivande stund faktiskt något kuriöst vitt skräp i luften. Får väl ut och kolla vad det kan vara...

      Jag tycker nog att min rem håller sig ungefär lika spänd. Transen är öppen på baksidan så jag kan känna på den. På Commandon har jag inte kollat på länge, den bara rullar på. Skall nog ta mig en liten kik.

      Radera